Tässä vielä Keskisuomalaisessa 15.8 julkaistu mielipidekirjoitus. Viikko tämän jälkeen bussiyhtiö Onnibus ilmoitti aloittavansa liikennöinnin Jyväskylässä. Toivokaamme, että toiminta laajenee ja saamme jatkossa lisää yhtiöitä paikkakunnalle.
Alkuperäinen kirjoitus:
Maanantain Keskisuomalainen uutisoi
ammattikoululaisnuoria kuljettaneen linja-autolinjan yllättävästä
lakkauttamisesta. Tämän seurauksena kyseiset nuoret joutuvat
muuttamaan koulun omaan asuntolaan, sillä 30 kilometrin koulumatkan
taittamiseen ei ole tarjolla mitään muuta kulkuneuvoa. Syynä
lakkauttamiseen oli matkustajien vähäinen määrä, sekä varojen
puute Keski-Suomen ely-keskuksen lakkautettua kokeilun alla olleen
reitin tukemisen. Erityisesti kritiikin kohteena oli Jyväskylän
liikenteen heikko tiedottaminen reitin lakkauttamisen johdosta, johon
toimitusjohtaja Jaakko Raunio kommentoi "Emme voi tietää,
keitä ja minne nyt lakkautetulla vuorolla oli kulkenut, joten
tiedottaminenkin olisi ollut vaikeaa".
Kysynkin nyt, miten ihmeessä
Jyväskylän Liikenne ei tiennyt kokeilun alla olleen linjan
asiakaskunnasta? Eikö kyseisellä yrityksellä ole kiinnostustakaan
nähdä vaivaa selvittää kuka yleensä sen palveluja käyttää,
missä ja mihin aikaan?
Kyseinen tapaus on hyvä esimerkki
siitä, miten heikoissa kantimissa Jyväskylän julkisen liikenteen
hoito on tällä hetkellä. Moderniin liiketoimintaan kuuluu
asiakastutkimukset ja profilointi, mutta monopoliasemassa toimivalla
liikennöintiyrityksellä ei näyttäisi olevan mitään halua
kehittää toimintaa paremmaksi. Linjoja perustetaan silloin kun
rahaa saadaan, mutta lakkautetaan saman tien kun tuet menetetään.
Toimintaa leimaakin näin ollen suunnittelemattomuus ja
lyhytnäköisyys. Kun huomioi vielä nykyisen reittiverkoston heikon
kattavuuden ja korkeat lippujen hinnat, ymmärrän hyvin, miksi moni
Jyväskylän alueella asuva turvautuukin omaan henkilöautoonsa
mikäli sellaisen omistaa.
Nykyinen järjestelmä, jossa yksi
yritys hoitaa joukkoliikenteen palvelut vuodesta toiseen, on tullut
nyt tiensä päähän. Vaihtoehtoina on joko kunnollinen kilpailutus
tai se, että kunta ottaa kyseisen palvelun tuottamisen omalle
vastuulleen. Jotta joukkoliikenteestä saataisiin kilpailukykyinen
vaihtoehto yksityisautoilun rinnalle, toimintaa on kehitettävä
huomattavasti ja kunnan subventioita lisättävä roimasti. En
tuomitse siis pelkästään Jyväskylän Liikenteen toimia
palveluiden tuottajana, vaan myös poliittista tahtoa kunnan
päättäjien taholta kaivataan nykyistä enemmän. Kun Jyväskylän
talous saadaan lähi vuosina tasapainotettua, julkinen liikenne
ansaitsee kaupungin johdon huomion ja sitä tulee kehittää aiempaa
pitkäjänteisemmin. Tämä kaikki maksaa, mutta tuo työ on
kallistuvan sekä ekologisesti kestämättömän yksityisautoilun
vuoksi sen arvoista, ja maksaa varmasti itsensä takaisin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti